هوش مصنوعی

یک ربات ارکستر آندریا بوچلی را رهبری کرد!

برای رهبران ارکستر غیرمعمول نیست اگر پس از هدایت یک سمفونی خیس عرق شوند.

هدف آن ها، تبدیل انرژی موسیقی به یک فرم فیزیکی و قابل خواندن است. تلاش آن ها برای این کار، نه تنها مهارت بسیار می طلبد بلکه پر از خیال پردازی هنری است. به همین خاطر این یکی از شغل هایی است که به نظر می آید از دست طوفان رباتی پیش رو در امان باشد.

اما زهی خیال باطل! یک ربات انسان نما که دو بازو دارد این ایده زیر سوال می برد. نام این ربات YuMi است و توسط یک شرکت سوییسی ساخته شده است.

ربات-هوش- مصنوعی- موسیقی

یومی حتی از همین الان حرفه ی هنری خود را آغاز کرده است. هفته ی گذشته یومی، یک اجرای خیریه در مقابل 800 نفردر ایتالیا برگزار کرد.

یومی – که نامش از ترکیب کلماتYOU  و ME بدست آمده – ارکستر فلارمونیک لوکا را رهبری کرد. آندریا بوچلی وکال را بر عهده داشت و نوازندگان با پیروی از YuMi می نواختند.

آندریا کلومبینی، رهبر اصلی ارکستر لوکا به رویترز گفته که اول به زمان نیاز داشتند تا این ربات را متوجه شوند. او می گوید پس از آن که راهش را پیدا کردند، همه چیز آسان شد. کلومبینی عقیده دارد که همه چیز عالی بود و تکنسین ها تلاش بسیار کردند که همه چیز بی نقص باشد، به خصوص طول و سرعت حرکات.

کلومبینی دهه ها برای ماهر شدن در هدایت اکستر ها زحمت کشیده است. یومی پس از چندین روز تمرین، بخشی از مهارت کلومبینی را بدست آورد. فرآیند یادگیری یومی به این صورت است که رهبر اصلی ارکستر نحوه ی انجام حرکات را به آن می آموزد.

ربات-هوش- مصنوعی- موسیقی3

این ربات خودش نمی تواند حرکات را فی البداهه خلق کند. و اگر در تمپو و سرعت آهنگ توسط نوازندگان تغییری ناگهانی پیش بیاید، همه چیزخراب می شود. یومی هم چنان در درک احساسات انسانی ناتوان است.

یومی در اولین کنسرتش فقط سه آهنگ اجرا کرد و باقی کار را به کاردان سپرد. البته بعید نیست در آینده، نسل های بعدی یومی، کلومبینی را بازنشسته کنند!

(1) دیدگاه

دیدگاه غیر فعال است