عکس آلبرت انیشتین
علمی

زندگینامه آلبرت انیشتین: از کارمندی فیزیکدان تا دانشمند سلبریتی

آلبرت انیشتین فیزیکدانی آلمانی – آمریکایی بود که به عنوان یکی از معروف ترین دانشمندان تاریخ شناخته می شود. در این مطلب از اینجاست دات نت قصد داریم به بررسی زندگینامه اینشتین و بیوگرافی او بپردازیم و ببینیم آلبرت انیشتین که بود و چه کرد!

آلبرت انیشتین – به انگلیسی: Albert Einstein – یک فیزیکدان نظری اهل آلمان بود که به نظریه نسبیت اش مشهور است. وقتی که نویسندگان به زندگی نامه انیشتین نگاه می کنند، علاوه بر بخش علمی آن، بر سر زندگی شخصی، ضریب هوشی، نقش او در ساخت بمب اتم و ایمان و باورش به دین، بحث های مختلفی وجود دارد.

نام او را به شکل های مختلفی تلفظ می کنند. در زبان آلمانی اسم او، آینشتاین و در انگلیسی، آینستاین تلفظ می شود. در فارسی نیز به سه شکل انیشتن، اینشتین و انیشتین ادا می شود.

کودکی آلبرت انیشتین: آیا تنبل بود؟

آلبرت انیشتین

انیشتین در سال 1879 در شهر اولم در آلمان و از خانواده ای یهودی به دنیا آمد. خانواده آلبرت یک سال بعد از تولد او، به دلیل ورشکستگی تجارت پدرش به شهر مونیخ مهاجرت کردند. دو سال بعد در سال 1881، خواهر انیشتین به دنیا آمد و این دو به واسطه فاصله سنی کم، در طول زندگیشان رابطه نزدیکی داشتند.

آلبرت اینشتین در عصر حاضر یک نابغه تمام عیار شناخته می شود. اما وقتی که کودک بود، اطرافیانش فکر دیگری می کردند. نزدیکان ابتدا به شکل ناهمگون کله ی او ایراد می گرفتند. کمی بعد کندی او در یادگیری حرف زدن دستمایه عیب و ایراد گرفتن اطرافیان شد.

انیشتین خودش می گوید که والدینش از تاخیر او در حرف زدن بسیار نگران بوده اند و حتی چندبار او را پیش دکتر برده اند. در طول چهار سال اول زندگی اش، خدمتکار خانه او را “خنگ” صدا می کرده و بقیه او را “عقب مانده” خطاب می کرده اند. خواهرش می گوید مشکل او با سخن گفتن آنقدر جدی بوده که خانواده احساس می کرده اند، او هیچ وقت نخواهد توانست درست سخن بگوید.

انیشتین در کودکی

والتر آیزاکسون یکی از زندگی نامه نویسان شناخته شده محسوب شده و زندگینامه افراد بزرگی از جمله استیو جابز و انیشتین را نگاشته است. آیزاکسون معتقد است به احتمال زیاد درباره مشکلات انیشتین در کودکی اغراق شده و حتی خودش نیز اغراق کرده است. نامه ای از پدربزرگ آلبرت وجود دارد که در آن، از او به عنوان نوه ای باهوش یاد می کند.

با این حال، افرادی که در طول زندگی با او هم نشین بوده اند، شخصیت انیشتین را جالب و گاهاً عجیب و غریب یافته اند. انیشتین در طول زندگی خود از  پژواک‌گویی خفیف رنج می برده و کلمات را چندین بار برای خود تکرار می کرده است. پژواک گویی بدین معناست که فرد هنگام سخن گفتن با دیگران، بعضی کلماتی که فرد مقابل می گوید، به صورت پی در پی تکرار و منعکس کنند.

شایعاتی که پیرامون مشکلات تحصیلی انیشتین و ضعف او در مدرسه وجود دارد به طور کلی مردود است. اگر بخواهیم داستانی حماسی درباره زندگی آلبرت انیشتین بگوییم، می توان اغراق کرد و گفت در مدرسه ضعیف بوده، اما حقیقت چیز دیگری است!

بر اساس زندگینامه انیشتین از والتر آیزاکسون، او یک دانش آموز شگفت انگیز بوده است. آلبرت انیشتین در دوره ابتدایی به طور مداوم شاگرد اول کلاس بوده و نمرات بالا می گرفته است. مشکل اصلی او با یادگیری زبان و کلمات بوده. اگرچه باید این را بیشتر یک چالش دانست تا مشکل، چرا که کارنامه انیشتین در درس های مربوط به زبان نیز نمرات بالایی نشان می دهد.

آلبرت انیشتین: جوانی سخت کوش

جوانی انیشتین

انیشتین در 15 سالگی برای دبیرستانی در زوریخ سوییس، آزمون ورودی داد اما قبول نشد. او در سن 17 سالگی تابعیت آلمانی خودش را باطل کرد و تا 22 سالگی تابعیت هیچ کشور دیگری را نداشت.

انیشتن در سن 17 سالگی توانست در دانشگاه پلی تکنیک زوریخ  قبول شود. دوره ای که او در پلی تکنیک زوریخ گذراند، “معلمی تخصصی ریاضیات و فیزیک” بود. او در سال 1900 و در سن 21 سالگی مدرکش را گرفت. آلبرت نتوانست جایی به عنوان معلم استخدام شود به همین خاطر در سال 1902 در پایتخت سوییس به عنوان متخصص فنی در اداره ثبت اختراعات مشغول به کار شد.

انیشتین می گوید وقتی که قلق کار دستش آمد، کار یک روزه را طی دو سه ساعت انجام می داده و باقی زمان را صرف تفکرات علمی خود می کرده است. کار او در اداره ثبت اختراعات تا سال 1909 ادامه داشت اما در طی این مدت اتفاقات فراوانی افتاد.

آلبرت انیشتین در دوران کارش در ادراه ثبت اختراعات با ریاضیدانی صربستانی به نام میلوا ماریچ ازدواج کرد و اولین پسر آن ها در سال 1904 به دنیا آمد. هم چنین او در سال 1905 توانست مدرک دکترای خود را از دانشگاه زوریخ بگیرد که دانشگاهی به مراتب معتبر تر از پلی تکنیک بود. در طول همین سال های اداره ثبت اختراعات بود که او اکتشافات اعجاب انگیزش را انجام داد.

آلبرت انیشتین: کارمندی فیزیکدان

زندگینامه آلبرت انیشتین

از زندگی اینشتین و سرگذشت او می توان قدرت مغز انسان را فهمید! او با یک کاغذ و خودکار و مغزش علم امروزی را برای همیشه متحول کرد. آلبرت انیشتین، در سال 1905 پنج مقاله علمی در سالنامه آلمانی فیزیک  منتشر کرد.

در یکی از این مقالات، او این نظریه را مطرح کرده بود که نور ممکن است فقط در حالت موجی سفر نکند بلکه به شکل ذره نیز وجود داشته باشد. این می توانست توضیحی بر اثر فوتوالکتریک باشد. این نظریه که حتی خود انیشتن نیز آن را “انقلابی” نامید، منجر به جایزه فیزیک نوبل برای او در سال 1921 شد.

یکی دیگر از پنج مقاله او درباره “نظریه نسبیت خاص” بود. انیشتن دریافت که فضا و زمان مطلق نیستند و بیان کرد تنها چیزی که پایدار می باشد، سرعت نور است. با توجه به این نظریه، انرژی و جرم قابل تبدیل به یکدیگرند. قبل از نظریه انیشتین این دو چیز، جدا از هم دیگر در نظر گرفته می شدند. فرمول معروف انیشتین یعنی E=mc2، رابطه ای بین انرژی و جرم و سرعت نور فراهم می آورد.

این ایده که مقدار کمی از ماده می تواند باعث ایجاد مقدار بزرگی از انرژی شود، بعدها زمینه را برای ساخت بمب هسته ای فراهم آورد.

آلبرت انیشتین: دانشمند سلبریتی

آلبرت انیشتین

انیشتن هنگام انتشار مقاله های تحول برانگیز خود تنها 26 سال سن داشت. برای همین چند سال طول کشید تا نتایج تحقیقات او توسط جامعه علمی به رسمیت شناخته شود. 4 سال بعد از منتشر شدن پنج مقاله انیشتین، موقعیت شغلی استادی برای او فراهم شد. انیشتین در سال 1909 شروع به تدریس در دانشگاه زوریخ سوییس کرد. سبک تدریس او نوآورانه و جدید بود.

در سال 1913، به انیشتن پیشنهاد شد که در دانشگاه برلین به عنوان پرفسور فعالیت کند. همسر او با این  جابه جایی موافق نبود، در نتیجه این زوج از یکدیگر جدا شدند. در سال 1919 طلاق آن ها رسمی شد.

در طول جنگ جهانی اول، انیشتین همچنان در برلین مشغول به کار بود. او با جدا شدن از همسر اولش دیگر خواب و خوراک نداشت و به طور مداوم به تحقیق و تدریس علمی مشغول بود. تا این که بیمار شد.

بیماری انیشتین باعث شد او مدتی در خانه استراحت کند. در این مدت، دخترخاله اش السا، از آلبرت مراقبت و پرستاری می کرد. بعد از رسمی شدن طلاق انیشتین و همسر اولش، او و دخترخاله اش با یکدیگر ازدواج کردند. این دو تا زمان مرگ السا در سال 1936 در کنار یکدیگر ماندند.

اواخر سال 1919، دو ستاره شناس انگلیسی توانستند نظریه نسبیت انیشتن را به شکل عملی به اثبات برسانند. بعد از اعلام شدن نتیجه تحقیقات آن ها، انیشتین یک شبه در میان جهانیان معروف و به یک سلبریتی تبدیل شد! تنها نظریه های انقلابی انیشتن نبود که مردم را جذب او کرد، بلکه شخصیت خاص او نیز همگان را شگفت زده کرده بود.

وقتی که نظریه های انیشتین به شکل عملی اثبات شد. خبرنگاران و عکاسان شروع به احاطه او کردند و هر جا می رفت شخصیتی محبوب به حساب می آمد. دانشگاه های سراسر دنیا شروع به اعطای مدارک افتخاری به انیشتن کردند. او و همسرش السا، به کشور ها و مناطق مختلفی از جمله ایالات متحده، ژاپن، فلسطین، آمریکای جنوبی و سراسر اروپا، سفر کردند.

سال 1921، وقتی انیشتین و همسرش در ژاپن بودند، خبر رسید که او برنده جایزه نوبل فیزیک شده است. انیشتین تمامی پول به دست آمده را به همسر اولش داد تا خرج بچه ها کند.

آلبرت انیتشتین: تحت تعقیب

آلبرت انیشتن

انیشتین که به یک سلبریتی بین المللی تبدیل شده بود، بیشتر دهه 20 میلادی را به سفر دور دنیا گذراند و در کنفرانس های مختلفی شرکت کرد. او به همین خاطر در این مدت و در واقع، در طول دهه چهل سالگی خود نتوانست زمان زیادی را به نظریه های علمی اختصاص دهد.

با شروع دهه 30 میلادی کم آوردن زمان دیگر تنها مشکل انیشتین نبود. اوایل این دهه فضای سیاسی آلمان شروع به تغییر کرد. وقتی که آدولف هیتلر قدرت را در سال 1933 در آلمان به دست گرفت، انیشتن در آمریکا بود. نازی ها، او را به سبب داشتن تبار یهودی، خائن شناختند. خانه انیشتین تخریب شد. کتاب های او سوزانده شد و نام بردن از او در آلمان نازی ممنوع اعلام شد.

انیشتین بعد از مشاهده اوضاع سیاسی آلمان، تابعیت آلمانی اش را برای بار دوم لغو کرد و در آمریکا ماند. او سمتی در موسسه مطالعات پیشرفته (IAS) در پرینستون به عهده گرفت. پرینستون شهری در ایالت نیوجرسی آمریکا است. انیشتن در سال 1940 به تابعیت آمریکا در آمد.

با شروع جنگ جهانی دوم در سال 1939، خواهر انیشتین از اروپا فرار کرد و به انیشتین پیوست. خواهر انیشتین تا زمان مرگش در سال 1951 در پرینستون ماند.

در سال 1939، انیشتین نامه ای به رییس جمهور وقت آمریکا نوشت و به او هشدار داد که نازی ها ممکن است به بمب اتمی دست یابند. با توجه به هشدار انیشتین، فرانکلین روزولت که در آن زمان رییس جمهور بود دستور آغاز پروژه سری منهتن را صادر کرد. این پروژه در نهایت به ساخت بمب هسته ای توسط آمریکا منجر شد. با وجود این که نامه انیشتین به نوعی آغازگر پروژه منهتن بود، او در فرآیند ساخت بمب شرکت نداشت.

آلبرت انیشتین: پیرمردی دوست داشتنی

آلبرت انیشتین

شکل موهای انیشتن، سبک زندگی و هم چنین نبوغ او، ذهنیتی دوست داشتنی و محبوب را میان مردم باعث شده بود. انیشتین در سال های آخر عمرش به دنبال کشف یک نظریه ی واحد و مستقل برای ترکیب تمامی بنیان های فیزیک بود. او هیچگاه به پاسخ نرسید.

بعد از پایان جنگ جهانی دوم در سال 1945، انیشتین به فعالی برای حقوق بشر و صلح جهانی تبدیل شد. در سال 1955، انیشتین در خانه اش بی هوش شد و شش روز بعد درگذشت. بیماری عروقی چند ساله او دلیل مرگش بود. آلبرت انیشتین هنگام مرگ 76 سال سن داشت.

بیوگرافی خلاصه انیشتین

 

نام کامل: آلبرت آینستاین (انیشتین)

تاریخ تولد: 14 مارچ 1879

تاریخ مرگ: 18 آپریل 1955

علت مرگ: آنوریسم (برآمدگی رگ)

ملیت: اهل آلمان – تابعیت آمریکا

همسر: میلوا ماریچ (1903 – 1919 طلاق)

السا اینیشتین (1919 – 1936 مرگ)

جوایز: مدال ماکس پلانک – جایزه فیزیک نوبل – مرد اول قرن بیستم از نگاه مجله تایم

قد: 1 متر و 75 سانتی متر

ضریب هوشی: 160 (تخمینی)