فولکس واگن پاسات / Volkswagen Passat از آن خودروهایی است که همیشه طرفداران زیادی داشته است. این خودرو به واسطه طراحی محکم و سر راست و استهلاک پایینش توانسته افراد زیادی را مجذوب خود کند. در این مطلب از اینجاست دات نت قصد داریم به تاریخچه فولکس پاسات از دهه 70 میلادی تا به امروز بپردازیم.
30 سال از عرضه اولین نسخه بیتل گذشته بود و کمپانی فولکس با مشکلات مالی مختلف دست و پنجه نرم می کرد. بیتل دیگر به اندازه قدیم طرفدار نداشت. خودروی موتور عقبی که طراحی آن برای سال ها تقریبا بدون تغییر مانده بود.
تا این که فولکس واگن نسل جدیدی از خودرو های سدان خود را به نام پاسات عرضه کرد. 23 میلیون فولکس پاسات از سال 1973 تا به الان فروخته شده است. که با این حساب، پاسات یکی از پرفروش ترین سدان های خانوادگی تاریخ محسوب می شود.
پاسات نسل اول (1973 تا 1981)
نسل اول پاسات براساس آئودی 80 ساخته شد و در آمریکا به نام فولکس دشر شناخته می شد. پاسات نسل اول دارای پلت فرم و موتور مشترک با آئودی، اما در ذات خود جمع و جور تر و ارزان تر بود. همانطور که در تصویر هم می بینید، این خودرو فست بک است. به این معنا که شیشه عقب و صندوق عقب آن یکپارچه اند.
پاسات را جورجتو جوجارو قلم زد. این طراح ایتالیایی بنیان پاسات را درست گذاشت. این خودرو به سرعت تبدیل به سدانی پرطرفدار شد. پاسات های نسل اول در نسخه های مختلفی عرضه شدند. بعضی نسخه ها دارای دو چراغ مستطیلی در جلو و برخی دیگر دارای چهار چراغ دایره ای بودند.
پاسات نسل اول را می شد با گریبکس چهارسرعته دستی یا سه سرعته اتوماتیک سفارش داد. موتور این خودرو در نسخه بنرینی 84 اسب بخار توان داشت. ولی توان آن در نسخه دیزلی در مقایسه با خودرو های امروز، مایه آبروریزی است! تنها 49 اسب بخار.
پاسات نسل دوم (1981 تا 1988)
نسل دوم فولکس پاسات نیز توسط ایتال دیزاین طراحی شد. اما این بار، فولکس واگن می خواست طراحی پاسات جدید، آلمانی تر باشد. در نسل دوم شاهد طراحی با هویت تری هستیم. پاسات نسل دوم سلطان خودرو های دهه 80 میلادی در اروپا بود.
پاسات دهه 80، فرزتر و چابک تر شده بود. خریداران می توانستند این خودرو را در نسخه های مختلف سفارش دهند، از صندوقدار گرفته تا هاچ بک 5 در. نسخه صندوقدار ابتدا به نام فولکس سانتانا شناخته می شد.
فولکس در پاسات نسل 2، سیستم چهار چرخ متحرک جدید خودش را به نام سینکرو معرفی کرد. در پاسات نسل دوم، سینکرو با یک دنده 5 سرعته دستی همراه شده بود. قوی ترین موتور قابل سفارش برای این خودرو، موتور بنزینی 2.2 لیتری با توان 136 اسب بخار بود.
پاسات نسل سوم (1988 تا 1993)
در پاسات B3 همه چیز تغییر کرد. از پلت فرم گرفته تا توانایی فنی. یکی از اهداف فولکس آن بود که پاسات جدید کاملن متفاوت از آئودی 80 باشد. طراحی این خودرو توسط هربرت شیفر آلمانی انجام شد. در پاسات نسل 3، از پلت فرم طویل شده فولکس گلف MK2 استفاده شد.
طراحی این خودرو بسیار آیرودینامیک تر از نسل قبلی آن بود. قوی ترین موتور استفاده شده برای پاسات نسل 3، یک موتور 2.8 لیتری با توان 172 اسب بخار بود که به آن شتابی بی نظیر می بخشید.
پاسات نسل چهارم (1993 تا 1997)
پاسات نسل سه خوب بود اما طراحی آن نیاز به فیس لیفت داشت. نسل چهارم در واقع همان نسل سه با تغییرات جدید بود. فولکس در پاسات دهه 90، عناصری را معرفی کرد که در طراحی فولکس واگن های بعدی نیز استفاده شد.
بهترین موتور استفاده شده در پاسات نسل 4، یک موتور شش سلیندر (V6) است. این موتور توانی معادل 181 اسب بخار به پاسات دهه 90 می بخشید.
پاسات نسل پنجم (1997 تا 2005)
با دیدن پاسات نسل پنجم به خصوص چراغ جلوی آن به یاد سمند خودمان می افتیم! این نسل از فولکس پاسات برای 8 سال روی خط تولید باقی ماند و در طول مدت زمان عرضه اش، جای خود را به عنوان انتخاب اول اروپایی ها در میان سدان های خانوادگی تثبیت کرد.
در این نسل از فولکس واگن پاسات، دوباره شاهد استفاده از پلت فرم مشترک با آئودی هستیم. آیرودینامیک پاسات در نسل 5 بهبود پیدا کرد و امکانات ایمنی فراوانی به آن افزوده شد.
پاسات های نسل پنجم، هنوز هم جزو بهترین خودرو های آلمانی هستند. فرمان پذیری تیز و عملکرد پایدار آن ها در انواع مسیر ها، باعث پرطرفدار بودن این نسل از پاسات شده است. قوی ترین نوع این نسل از پاسات دارای موتور 4 لیتری و قدرت بی نظیر 271 اسب بخار است.
پاسات نسل ششم(2005 تا 2010)
مهندسان فولکس واگن تصمیم گرفتند در این نسل از پاسات دست به ابتکار زده و از پلت فرم عریض شده فولکس گلف بهره ببرند. در این نسل پاسات جادارتر و آپشن دارتر از نسل قبل شد اما کیفیت بالای تولید آن رو به کاهش رفت.
بهترین نسخه نسل 6، فولکس پاسات R36 نام داشت که در سال 2007 عرضه شد. این خودرو دارای موتور 3.6 لیتری و 300 اسب بخار توان بود. شتاب پاسات R36 به نسبت سدان های خانوادگی دیگر بسیار قابل توجه بود و در عرض 5.6 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می رسید.
در سال 2008، خودرویی از نسل 6 به نام پاسات CC عرضه شد که در نهایت به مدلی مستقل تبدیل شد و اکنون به نام فولکس CC شناخته می شود.
پاسات نسل هفتم (2010 تا 2015)
پاسات نسل هفت در واقع تغییرات اساسی نداردو نسخه فیس لیفت شده و بهبود یافته نسل ششم است. درون خودرو بدون تغییر ماند اما جلوپنجره، سقف و چراغ ها تغییر پیدا کردند. همچنین طیف موتور های این خودرو به روز شد.
پاسات نسل هشتم (2015)
پلت فرم فولکس پاسات در این نسل به طور کامل تغییر کرده است. این پلت فرم که MQB نامیده می شود، هندلینگ بهتر، وزن کم تر و فضای بیشتری دارد. جالب آنجاست که فضای بیشتر این خودرو، با وجود طول کم تر آن نسبت به نسل قبل فراهم شده است.
در این نسل بود که برای اولین بار نسخه هیبرید پاسات به نام GTE عرضه شد. فولکس واگن، عملن نسل هشت پاسات را پر از دستیار های مختلف رانندگی کرد. برای مثال “ُسیستم کمک راننده هنگام ترافیک” که می تواند خودرو را بدون نیاز به دخالت راننده در طول ترافیک های سنگین هدایت کند.
در پاسات نسل هشت دیگر شاهد استفاده از موتور های وی شکل نیستیم. چراکه، تمرکز فولکس بر مصرف سوخت کم تر بوده است. طیف توان موتور ها در این نسل بین 124 تا 276 اسب بخار است. همه پاسات های B8 یا در واقع نسل هشت از تکنولوژی بلو موشن بهره می برند.
پاسات نسل نهم و دهم (2018 به بعد)
نسل نهم فیس لیفت نسل هشتم است و تعییرات بنیانی نداشته، اما طراحی به روز آن باعث رقابت پذیر شدن پاسات جدید با رنو تالیسمان شده است. انتظار می رود نسل دهم فولکس پاسات که شامل تغییرات اساسی می شود، در سال 2021 معرفی شود.
نسل دهم فولکس پاسات ممکن است دارای یک نسخه تمام خودران باشد.